যিদৰে অসমৰ ৰাজধানী গুৱাহাটীৰ এক কেন্দ্ৰ বিন্দু হ'ল ফাঁচি বজাৰ, একেদৰে কাটাৰৰ ৰাজধানী চহৰ ডোহাৰ প্ৰাণ কেন্দ্ৰ হ'ল - 'চৌক ৱাকিফ'৷চৌক ৱাকিফ শব্দটোৰ অৰ্থ হ'ল চলি থকা বজাৰ৷হয়, চৌক ৱাকিফৰ বজাৰ শ শ বছৰ ধৰি চলি আছে৷ কাটাৰী জন-জীৱনৰ উৎথান পতনৰ ইতিহাস বুকুত সাঁচি ৰাখিছে চৌক ৱাকিফে৷তাহানিৰ অঘৰী বেদুইন জাতিৰ পৰা আজিৰ ধনাঢ্য,মুখত সোণৰ চামুচলৈ ওপজা প্ৰজন্মলৈকে সকলো পৰিবৰ্তনৰ সাক্ষী এই কেইবা শ বছৰ পুৰণি বজাৰখন৷মাজতে এটা সময়ত অনেক ইৰাণী লোকে নানা বণিজ ইয়াত কৰিছিল বাবে ইয়াক ইৰাণী মাৰ্কেট বুলিও মতা হৈছিল কিন্তু এতিয়া সেই নাম অপ্ৰচলিত বা কাটাৰী লোকসকলৰ মাজত অপ্ৰিয়৷কাটাৰৰ সমগ্ৰ দেশখনতেই প্ৰায়বিলাক পূৰণি বাসভৱন, বজাৰ,অনুষ্ঠান আদি ভাঙি ন ন বহুমহলীয়া আধুনিক ভৱনৰ নিৰ্মাণ কাৰ্য্ অহৰ্নিশে চলি থকাৰ বিপৰীতে ব্যতিক্ৰম হ'ল চৌক ৱাকিফ৷২০০৪ চনত সামান্য সালসলনি ঘটোৱাৰ বাহিৰে চৌক ৱাকিফৰ বজাৰৰ ভৱন সমূহৰ অন্তৰ্গাথনিৰ পৰিবৰ্তন কৰা হোৱা নাই৷
চৌক ৱাকিফ হ'ল কাটাৰ দেশৰ এক মাত্ৰ ঠাই য'ত গ্ৰাহকে দৰ দাম কৰি যি কোনো পচন্দৰ সামগ্ৰী ক্ৰয় কৰিব পাৰে ৷ অতি প্ৰাচীন কালৰ পৰা, আৰবীসকলে বেদুইনৰ জীৱন কটাবৰ সময়ৰ পৰা এই বজাৰখন বেহা-বেপাৰৰ থল হিচাবে পৰিগণিত হৈ আহিছে৷দূৰদূৰণিৰ পৰা কাটাৰীসকলে নিজৰ তৈয়াৰী বা সংগ্ৰহিত নানাবিধ সামগ্ৰী এইবজাৰখনলৈ বিক্ৰীৰ বাবে লৈ আহিছিল আৰু সেইবোৰ বেচি নিজৰ প্ৰয়োজনীয় সা-সম্পদ কিনি পুনৰ কৰ্মস্থলীলৈ ৰাৱণা হৈছিল৷সেই লোকসকলে ইয়ালৈ আহি দুই এদিন বিশ্ৰাম লৈ ভাগৰ পলুৱাইছিল৷থকাৰ সময়ছোৱাত নিশাৰ ভাগত দোভাগ ৰাতিলৈ গানৰ মেহফিল বহিছিল৷সংগীত চৰ্চাই দূখ-বেদনা পাহৰায় ৷মন আৰু শৰীৰক নতুন কৰ্মশক্তিৰ যোগান ধৰে৷গীত-সংগীতৰ মেহফিল আজিও বহে - শুকুৰবাৰ আৰু আন বন্ধৰ দিনত৷স্থানীয় বাদ্য যন্ত্ৰৰ সংগতৰে চুফি সংগীতৰ তালত ৰচনা হোৱা সংগীতৰ মায়াজাল ময়ো দুই তিনিবাৰ উপভোগ কৰিছোঁ৷আপোনপাহৰা হোৱা দৰ্শকৰ একাংশই সংগীতৰ তালেতালে নাচিবলৈও ধৰে৷ বিদেশী শ্ৰোতা-দৰ্শকসকলে গীতৰ ভাষা নুবুজিলেও তাত অন্তৰ্নিহিত থকা বেদনাৰ কৰুণ ভাৱটো উপলব্দ্ধি কৰিব পাৰে৷ কোনোবা প্ৰখ্যাত ব্যক্তিয়ে এনেয়ে কৈ যোৱা নাই : আটাইতকৈ মধুৰ সংগীত হ'ল আটাইতকৈ কৰুণ৷সংগীতৰ স্বাদ লোৱাত ভাষা হয়তো পূৰ্ণৰপে হেঙাৰ হব নোৱাৰে৷
আকৌ চৌক ৱাকিফত নাপায় কি ? ইযাত উপলব্দ্ধ বস্তুৰ তালিকাৰ ভিতৰত প্ৰমুখ কিছুমান হ'ল - মনোহাৰী সামগ্ৰী, ন-পূৰণি গহনা, নানা বিধ মছলা, কিচিম-কিচিমৰ ড্ৰাইফ্ৰুটচ, নানান সুগন্ধিৰ আঁতৰ, ঘৰ বনোৱা -সজোৱা আৰু মাছ ধৰা সামগ্ৰী, বিভিন্ন খাদ্য পদাৰ্থ, বাদ্যযন্ত্ৰ, কাৰ্পেট,হেণ্ডিক্ৰাফ্ট আৰু পেইন্টিং, পোহনীয়া জীৱ জন্তু আৰু পক্ষীৰ বিক্ৰী কেন্দ্ৰ৷চৌক ৱাকিফ অঞ্চলক বহুতে পূৰণি ডোহা বুলিও উল্লেখ কৰে৷পাৰস্য সাগৰৰ পাৰৰ কৰনীচ ইয়াৰ গাতে লাগি আছে৷ সমুদ্ৰতীৰত অৱস্থিত দুই বিখ্যাত স্মাৰক মিউজিয়াম অৱ ইচলামিক আৰ্টচ আৰু ইচলামিক কালচাৰেল চেন্টাৰ চৌক ৱাকিফৰ পৰা খোজ-কঢ়া দূৰত্বত৷ইয়াৰ সন্মুখ ভাগ দেখাত পূৰণি দূৰ্গৰ দৰে৷অনেক ৰঙ বিৰঙি পাৰ চৰাইৰ ই আশ্ৰয় স্থল৷দুই কাষে আছে কেইবা শ গাড়ীৰ বাবে 'পেইড পাৰ্কি' এলেকা৷চৌক ৱাকিফৰ ভিতৰত তিনিখন মহঙা আৰু অত্যাধুনিক স-সুবিধাযুক্ত হোটেল আছে৷সেইকেইখন হ'ল- বিচমিল্লাহ, হোটেল চৌক ৱাকিফ আৰু অল খৱাইচ৷দোকানসমূহ আগবেলা দহ বজাৰ পৰা নিশা দহ বজালৈ খোলা থাকে৷কিছুমান ৰেষ্ট্ৰোৰা মাজৰাতিলৈকে খোলা থাকে বিশেষকৈ সপ্তাহান্ত আৰু বন্ধৰ দিনত৷অনেক বিদেশী টুৰিষ্টৰে চৌক ৱাকিফৰ দোকানসমূহ বিশেষকৈ ৰেষ্ট্ৰোৰাসমূহ ঠাঁহ খাই থাকে৷ৰেষ্ট্ৰোৰাসমূহৰ বিশেষ আকৰ্ষণ হ'ল কাটাৰীখাদ্য আৰু দীঘল পাইপ লগোৱা প্ৰকাণ্ড প্ৰকাণ্ড
হোক্কা-চিলিমৰ জুতি৷কবলৈ পাহৰিছোঁ নানান ডিজাইনৰ হোক্কা-চিলিমৰ বিক্ৰীৰ দোকানো চৌক ৱাকিফ আৰু ডোহাৰ আন আন অঞ্চলত দেখিবলৈ পোৱা যায়৷চৌক ৱাকিফত থকা নাট্যমন্দিৰ নিচিনা হলঘৰত দেশী বিদেশী শিল্পীৰ
সংগীতানুষ্ঠান মাজে মাজে অনুষ্ঠিত হয়৷কেইবাজনো ভাৰতীয় শিল্পীৰ গজল সন্ধিয়া ইয়াত অনুষ্ঠিত হোৱাৰ খবৰ পাওঁ৷ইয়াৰ ওপৰিও চৌক ৱাকিফত মাজে মাজে অনুষ্ঠিত হয় প্ৰদৰ্শনী,চেমিনাৰ আৰু বসন্ত উৎসৱৰ দৰে নানান প্ৰমোদ মেলাৰ৷চৌক ৱাকিফৰ গাতে লাগি আছে চৰকাৰী বাচষ্টেণ্ড আৰু বিখ্যাত গোল্ড চৌক৷ গোল্ড চৌক নানান সোণৰ গহনাৰ জিকমিকনিৰে তিৰবিৰাই থাকে৷
মোখনিত কম তাহানিৰ বেদুইন আজি বুৰঞ্জী হ'ল৷ বেদুইনৰ ছবি,ফটো,তেওঁলোকৰ ব্যৱহৃত সা-সামগ্ৰীয়ে আজি সাদৰে,সম্ভ্ৰমেৰে মিউজিয়ামত ঠাই পাইছে৷ আমোদৰ কথা আজিৰ যুগৰ প্ৰজন্মই বেদুইনৰ জীৱনশৈলী অনুভৱ কৰিবলৈ গৈ বাহৰ পাতে মৰুভমিৰ মাজৰ টেন্টত৷য'ত জেনেৰেটতৰ সহায়ত থাকে অহৰ্নিশ বিদ্যুত, টেন্টৰ ভিতৰত এয়াৰ কণ্ডিচনাৰ, ডিচ টিভি, কমোড আৰু শ্বাৱাৰযুক্ত বাথৰুম৷কোঠাৰ ভিতৰত মহঙা কাৰ্পেট আৰু সুগন্ধি দামী আঁতৰৰ সুবাস৷কেইবাটিও হোক্কা চিলিমো লগত থাকিবই৷খোৱা সামগ্ৰী বনাবৰ বাবে টেন্টৰ বাহিৰত জুইশালৰ ব্যৱস্থা৷ এনে জীৱনশৈলী উপভোগ কৰাত ৰজা প্ৰজা কোনোৱেই পিছ পৰি থকা নাই৷
২জুলাই, ২০১৩
No comments:
Post a Comment